Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Av | 23 februari, 2013 | Träning | 7 kommentarer

Hemmaträning utan redskap – Tabata

Jag testade Tabata för ca 5 år sedan, några gånger sådär ni vet, och det var inte för mig.
Jag blev liksom inte trött.
Jag reflekterade aldrig över att det innebar att jag gjorde fel – självinsikt någon?

Igår tipsade jag om ett hemmaträningspass, men det är både långt och kräver vissa redskap. I kommentatorsfältet smed Cilla och jag en plan – jag ska tipsa om hemmaträning som är tungt, kort och långt men utan redskap. När det pratas om hemmaträning kan jag inte undvika att granska mig själv – var det tabataupplägget det var fel på?
Eller var det jag som gjorde  det halvdant?

För er som läste min text om, eller såg BBCdokumentären ”Myten om Träning” visade det sig att kort, högintensiv intervallträning var lika mycket, och ibland mer effektiv för att öka kondition och syreupptagningsförmågan. Som sagt, vi behöver inte hålla på i 90 min.
Men ibland är det också skönt.

Så till dagens upplägg, Tabata. Tanken är Ge allt du har i 20 sekunder, vila i 10.
Detta pågår i 8 intervaller och eftersom jag har valt 4 övningar blir det 2 gånger på varje övning.
Eazy peazy…

Hopputfall
Armhävningar
Cykelcrunch
Höga knän
Hopputfall
Armhävningar
Cykelcrunch
Höga knän

Såhär efter passet då, var det jag eller tabata som var ursprunget till uppbrottet?
Det var definitivt jag.
Tabata är tungt när det görs rätt.

Till nästa gång blir det lite ändringar, cykelcrunchen ska bort då den gör sig bäst under långsamma rörelser. Kanske ska jag nöja mig med de tre kvarstående?

Kör ni tabata?
Vilka övningar brukar ni varva mellan?
Hemmaträning, Tabata, träningstips, högintensivt, syreupptagningsförmåga

Share Button

Comments

comments

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.