Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Av | 29 december, 2013 | Livsåskådning, Personligt Ledarskap | 2 kommentarer

Hur lyckas med mitt Nyårslöfte?

Jag prenumererar på DocMikeEvans på youtube och ville verkligen dela med mig av hans video om Nyårslöften:

Han hänvisar till en studie som frågade sin grupp människor vilka som skulle göra en förändring, och vilka som hade tänkt att göra det som nyårslöfte samt vilka som funderade över det och skulle påbörja det senare. Den studien visade att

  • av de som påbörjade det senare höll 51% sin förändring efter 2 veckor och 4% efter 6 månader
  • av de som gjorde förändringen som ett nyårslöfte  höll 71% sin förändring efter 2 veckor och 46% efter 6 månader

PMA, målsättning, hållbara förändringar, DocMikeEvans, nyårslöfte

Så vad behöver du göra för att få ett lyckat nyårslöfte?
Mitt enkla svar är: ”sätta mål” men implementeringen är inte lika enkel. Du kan göra ett SMART mål av det, eller kanske en visionboard som påminner dig om målet och låter dig visualisera ditt mål dagligen.
I videon säger DocMikeEvans att de tre vanligaste ämnena för nyårslöfte är viktnedgång, att börja träna eller sluta röka. Om det är ditt nyårslöftte – ta hjälp! Det finns personliga tränare och kostrådgivare som gärna hjälper dig med kost eller träningsbiten, du kanske har en kunnig vän som kan ge dig lästips om du vill lägga upp din egen plan. För att sluta röka eller andra mål finns det samtalscoacher eller massa böcker i ämnet om du vill funderar och skapa på ditt eget hörn.

Det finns en modell som används åter, och återigen för att visa på just förändringar, jag har skrivit om den förut, jag syftar såklart till Prochaskas Stages of Change eller TTM(TransTheoretical Model). Den bryter ner förändringen i olika stadier

  • Pre-kontemplation (Inte redo för förändring) – Du är inte medveten om att du har ett problematiskt beteende och har ingen intention att göra en förändring.
  • Kontemplation (snart redo) – Du anser att du har ett problem som du vill ändra, och du börjar överväga för- och nackdelar med att fortsätta som du gör eller göra en förändring.
  • Förbereda sig (Redo) – Du har bestämt dig att göra en förändring inom en snar framtid, du letar information och skapar en plan. 
  • Handling – Du har gjort förändringen och lever den.
  • Upprätthålla – När du gjort din förändring och hållt den ett tag kommer det gamla sättet att locka och det är nu du säkrar din förändring och motarbetar att falla tillbaka i gamla mönster.
  • Termination – Du har ingen frestelse och komemr inte falla tillbaks i gamla hjulspår. 

Den viktigaste fasen här är ”Förbereda sig”. Förbered dig för de bra dagarna – och de dåliga. Om du ska börja träna gör ett träningsschema och hitta ett sätt, eller en peson, som kan motivera dig att gå de dagarna som är tunga. Om du ska ändra din kosthållning ta bort allt hemma som kan locka och ha mellanmål tillgängligt. En viktigt punkt är också att förbereda stöd, hos din partner, familj, vänner, Facebook – var som helst. Då blir det lättare och roligare.

Hur tänker du i år?
Har du några nyårslöften?
Vilka är dina bästa tips för att hålla sitt nyårslöfte?

Share Button

Comments

comments

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.