Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Av | 9 april, 2013 | Träning | 0 kommentarer

Intervallupplägg #TeamStockholm

Jag fick en till fråga från Camilla om löpning i #TeamStockholms Facebookgrupp, nu gällande intervaller, så vi kör vidare:

Intervaller läggs olika beroende på mål, det vanligaste är att välja tid eller distans.
Inför VårRuset har jag två enkla favoriter:

  • Tid:
    Börja med att värma upp ca 10 minuter, gå sedan över till intervallerna.
    Spring 1 minut vila 30 sek, det vill säga allt du har i 1 minut och vila = gå alt. jogga sakta i 30 sekunder.
    Upprepa 5 till 10 ggr
    Avsluta med ca 10 minuter nedjoggning
  • Distans:
    Börja med att värma upp ca 10 minuter, gå sedan över till intervallerna.
    Hitta ett fast avstånd, ex mellan lyktstolpar, som gör att du kan spurta i ca 15 sekunder och vila i ca 15.
    Kör 5 intervaller, jogga i ca 5 minuter och kör sedan 5 intervaller till.
    Avsluta med ca 10 minuter nedjoggning

Det finns väldigt många fler sätt att lägga upp intervallerna men det här är som sagt mina intervallfavoriter.
Har du några egna intervallfavoriter?

SMART mål, Intervallupplägg, #TeamStockholm, VårRuset, intervallfavoriter, löpträning, hemmaträning, träningsupplägg, träningstips

Share Button

Comments

comments

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.