Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Av | 12 juli, 2013 | Träning | 9 kommentarer

Knas i knoppen – yoga vid mens

De senaste dagarna har jag inte gjort klart ett enda yogapass. Jag har gjort flera försök till att yoga hemma med hjälp av Yogobe, men jag måste avbryta varje gång då det har börjat kännas skumt i huvudet. Exempelvis vid barnets position, eller när jag kör semesteryoga 5 och gör bryggan.

Det är som att blodet rusar till huvudet och sedan inte kan komma därifrån, känns som ett enormt övertryck i huvudet, typ som att det sitter ett gummiband kring huvudet som stoppar cirkulationen.

Jag ställde frågan i vår grymma FB-grupp #yoga30d och såklart kom en av de underbara och kunniga själarna till min nöd – Jennie Liljefors(som har flera filmer på Yogobe om gravidyoga).
Det enda jag kunde tänka på som möjligtvis kunde påverka kroppen var mensen, men varför skulle jag känna ett ökat tryck i huvudet av att yoga när jag hade mens?
Min yogalärare sa alltid att vi inte skulle stå på huvudet när vi hade mens men barnets position – kom igen!

Jo då, mycket riktigt.
Att utöva yoga när man har mens är inte som att göra det övriga stunder i din cykel.

Jennie skrev att daglig practice ger svar på hur din kropp mår och i vilket tillstånd du är, när vi har mens ändras blodtrycket! Enligt gamla skrifter ska kvinnan inte göra fysiskt yoga dvs asana under mens, och framför allt inte inversions, dvs upp och ner vända positioner.
Jag som i vanliga fall har lågt blodtryck får väldans lågt vid mens vilket kan leda till att man rusning av blodet på ett annat sätt. Jennies råd var att ta det lugnare med fysiskt yoga första mensdagar, mer andning, mjukare rörelse.

Hon tipsade även om en bok: ”Yoga A gem for Women av Geeta S Iyengar”
”Boken som är mycket välskriven leder kvinnan genom de tre stadierna i livet. Boken beskriver även hur yogapositionerna på bästa sätt kan anpassas för nybörjare och stela personer. I slutet av boken finns även ett kapitel om yoga för gravida”

Så i några dagar till blir det fokus på andning för min del och när mensen är över övergår jag till inversions och asanas igen.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: vilken underbar grupp vi har fått till, om du är sugen på yoga är det bara att joina, du behöver inte vara med i #yoga30d bara du har ett sug att lära dig mer och sprida värme!

#yoga30d, #jagkörminbil, målsättning, #yogobe, #gobeyogi, yogobe, yoga, utmaning, inre styrka, yoga vid mens, obehag vid yoga, jennie liljefors

Jag avslutar med Jennies bästa kommentar:
”det bästa med yoga är att du kan känna efter vad som känns bra och göra just det! lyckat till fina yogi!”

 

Share Button

Comments

comments

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.