Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Av | 8 april, 2013 | Träning | 2 kommentarer

Läsarfråga om att öka distansen

Det är så kul när ni frågar saker! Dels för att jag får tänka till lite, men det blir liksom mer av en tvåvägskommunikation.
Jag fick en fråga av Ida:
”Jag ska också springa vårruset. Är ju inte direkt någon löpare, men jag försöker. Men det jobbiga är .. att när jag sprungit ca 3 km så blir det som en spärr .. kroppen ger upp. Och blir så frustrerad att jag inte orkar springa något mer .. finns det något tips på vad jag ska göra? .. blir så arg på mig själv!”

Svar: Ida – jag har faktiskt ett superbra tips som funkade toppen för mig när jag skulle börja öka distansen igen efter min knäskada.
Varva att gå och springa.
Om målet är 5km och du kan springa 3km skulle jag testa att lägga upp det
Gå 200m(raskt)
Spring 1km
Gå 200m(raskt)
Spring 1km
Gå 200m(raskt)
Spring 1km
Gå 200m(raskt)
Spring 1,2km

På så vis får du in distansen i kroppen. Efter en till två veckor med  2 – 3 sådana pass/vecka ändrar du till
Gå 100m(raskt)
Spring 1,1km
Gå 100m(raskt)
Spring 1,1km
Gå 100m(raskt)
Spring 1,1km
Gå 100m(raskt)
Spring 1,3km

Efter ytterligare en vecka
Gå 200m(raskt)
Spring 2km
Gå 300m(raskt)
Spring 2,5k

Efter ytterligare 1 – 2 veckor är du uppe i 5km

Om du testar vore det superkul om du hörde av dig med hur det gick!
#teamStockholm, VårRuset, coach VårRuset, utmaning, löpträning, rehabilitering, knäskada, läsarfråga, orka springa längre, personlig tränare, hemmaträning, träningsupplägg, träningstips

Share Button

Comments

comments

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.