Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Av | 22 maj, 2014 | Livsåskådning, Podcast, Yoga | 0 kommentarer

Avsnitt 42 – Lustfylld träning

Torsdagsdags och poddtime!
Avsnitt 42 handlar om lustfylld träning.
En tanke som har fastnat i min hjärna som en ganska naturlig följd av #beyoga365 månadstema Träna utan prestation. Ni kan läsa mina tidigare reflektioner på Yogobes blogg här.

När jag var runt 7 började jag spela fotboll, jag kommer inte ihåg om det var min eller mina föräldrars idé men fotboll blev det. Efter det har jag tränat basket, gruppträning, joggat, löpt, gymmat, yoga, cyklat – och säkert rört mig i andra former. Men någonstans på vägen tappade jag det lustfyllda.

Att ha en målsättning eller puscha sig själv är inte alltid eller nödvändigtvis en dålig sak, men ibland puschar vi så mycket att vi glömmer bort hur vi slappnar av och lyssnar in.

Mitt optimala träningsschema just nu skulle vara ett träningsschema med en stor smileygumma på.
Inga set
inge rep
inga km-tider
eller bilder på viga californiayoginis
Under varje dag skulle smileygumman le åt mig följt av texten: rör på dig och må bra
Lustfylld träning

Jag säger inte att vi inte ska kämpa, jag säger bara att just nu ska jag inte kämpa. Jag ska vara en smileygumma som hänger mig åt lustfylld träning.

Lyssna via iTunes, i din telefon eller i spelaren nedan:

Jag tänkte såklart ge mina just nu bästa tips på lustfylld träning för att inspirera:

  1. Äventyrsyoga – Jag skrev ett inägg om det i bloggen häromdagen och det är verkligen favvon just nu. Det kombinerar yoga, natur och upptäckande – hur kan det itne gå hem? I inlägget recenserar jag också ett par resemattor, en yogahandduk och en yogamatta bärrem som jag testat i sammarbete med yogagrossisten. Resemattorna kan vara bra alternativ att ta med på äventyrsyogan om du itne känner at du vill dra med din vanliga matta ut. Jag fick även tipset om yogapaws – som jag förstår det är det typ handskar och skor som ger dig grepp och du behöver du inte bär runt på matta eller ha ett helplnat underlag. Spännande grejer som ska underöskar djupare!
  2. Passburken – skriv upp massa olika passupplägg (intervaller, jogg, core, yoga, gym, stavgång, cykel till stranden) på lappar och lägg dem i en burk. Dra sedan en lapp när du inte riktigt vet vad du vill göra för att få inspiration
  3. Buddys choice – om ni är två kompisar som tränar kör vartannat val. Kompisen får välja vad ni ska träna idag och du hänger på och ger allt du kan.
  4. Kort & Gott – samla dina korta favoriter. En yoga sekvens, en kort löpslinga, ett roligt kroppsstyrkepass på några minuter – på max 10-15 minuter. Så när du känner att du inte vill eller har tid för längre eskapader kan du unne dig och din kropp lite rörelse istället för ingen rörelse iallafall.

Jag skulle bli superglad om du vill nominera Hälsa på Dina Villkor och Hlet organiskt till Veckorevyns blogawards, du hittarlänken här.

Dela jättegärna med dig av dina tankar om vad lustfylld tärning är för dig.
Har det alltid varit samma sak som gör dig exalterad inför träningen?
Har du några grymma tips som motiverar dig när det är stiltje med träningslusten?

Share Button

Comments

comments

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.