Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Av | 8 september, 2013 | Personligt Ledarskap, Yoga | 4 kommentarer

Min första vecka med Daily Greatness Journal

Så var den första veckan men Daily Greatness Journal gjord. För er som inte är bekanta med boken kan jag berätta att den är skapad av Lyndelle Palmer-Clarke och upplägget börjar med att förklara vikten av ett holistiskt tänk. Vikten av att se hur kost, träning, attityd och andra faktorer hänger ihop.

Jag ska utifrån en uppsjö av ord välja de som bäst passar mig och mina värderingar och det blev:
Fokus – Gör Det Nu, inte skjuta saker framför mig
Kärlek – till mig själv, min familj och bekanta men även till världen och främlingar.
Wealth – Inte som i massa stålar, men som i kärlek, vänskap, kunskap, hälsa och möjligheter
Lycka – i livet, i mig själv och i allt jag gör
Sinnesro – kommer när jag uppnått balans i de andra värderingarna

Det som berörde mig mest var när jag skulle fylla i delen om mina drömmar. Där får jag spekulera fritt:
Vad är möjligt?
Vad kommer ändras?
När X har hänt kommer jag att …
och slutligen:
Om tid och pengar inte var någon begränsning och jag visste att jag inte kunde misslyckas, vad skulle jag göra då?

Mitt svar: exakt samma sak som jag gör nu.

Jag tänkte verkligen länge och väl, men jag är så lycklig och nöjd i mitt liv. Jag vill inte ha större hus, vill inte bo i en annan stad, vill inte ha ett annat jobb vill inte resa(mer än vad vi gör idag) behöver inte/vill inte ha några saker…Det är liksom A+ som det är.
Det pirrade lite i kroppen när jag insåg det. Jag har hittat rätt, med skola, jobb, vänner, attityd, förhållningssätt till livet, Herr Veronica. Det är bara att njuta.

Jag får ange vilka vilka mål har jag inom kategorierna; vikt, kost, disciplin, uthållighet, styrka, flexibilitet, självkänsla/kärlek och vila. Efter det ska jag sätta en 12-veckorsplanering för olika mål; vilket datum ska jag ha nått målen, hur ska jag nå dem, varför och hur tror jag/vill jag att jag ska må då?

En del av boken är också att skapa ett 12-veckors träningsschema, vad ska jag träna varje dag? Den ger mig en perfekt översyn över all träning så jag kan skapa den balans jag vill mellan styrka och yoga.

Varje dag är det avstämning två gånger, först på morgonen då jag bestämmer mindset inför dagen och sedan på kvällen då jag reflekterar över hur dagen har varit och planerar morgonens aktiviteter. I slutet av varje vecka är det veckoavstämning då jag gör en mer djupdykande koll var jag ligger med mig själv och i planeringen. daily greatness, yoga, personligt ledarskap

 

Jag gillar verkligen upplägget på boken, den utmanar mig att se helhetsbilden och ger tillräcklig styrning för att skapa tydliga mål.  Som missbrukare av teorier om målsättning får verkligen blodad tand! Jag gillar också att den ”tvingar” mig att sätta mig ner varje morgon och tänka över hur jag vill att dagen ska bli, ha en plan liksom, det är fantastiskt hur mycket mer jag har fått gjort den här veckan än på länge.

På kvällen stannar jag upp och verkligen känner efter vad jag gjort under dagen, njuter, drar lärdom och växer.
Det är ett klockrent koncept!

Har du någon liknande plan?
Skriver du träningsdagbok?
Planerar du flera delar av ditt liv?
följer du upp och reflekterar?

Share Button

Comments

comments

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.