Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Av | 2 mars, 2014 | Kost, Yoga | 6 kommentarer

Morgonmeditation #bravalnyavanor

Så vad innebär det att starta dagen med ett ”lugnt syfte”?
För mig är det att välja mindset och aktivt ta tag i dagen, allt som oftast ska tilläggas. Vissa dagar skippar jag klockan och ligger och drar mig till sent in på dagen, tillochmed så sent som 0800.

morgonmeditation

En viktig del av min aktiva start är yogan, den hjälper mig inte bara att väcka kroppen yogan skapar även fokus och gör mig mentalt skarpare. Jag älskar kombinationen, och möjligheten till variation, att utmana mig själv kroppsligt och psykiskt.
För mig är möjligheten att yoga med Yogobe oslagbar, det var ju med Yogobe som jag kunde leka mig till en stark kärlek till yogan förra året med #yoga30d – som jag och Jeanna sedan gick ihop med Yogobe och utvecklade till #beyoga365.

Jag kommer ihåg att jag har kämpat med mina morgonrutiner länge. För flera år sedan när jag jobbade skift började jag 0600 och var tvungen att gå upp vid 04:00-04:30 för att få till morgonmeditation innan jobbet…det blev ingen hållbar vana. Nu har jag äntligen hittat något som funkar och är mer hållbart. Min tanke med denna del i #bravalnyavanor är att inspirera dig att tänka till hu du kan starta din dag med aktivt och med ett lugnt syfte. Att starta dagen i tystnad är oerhört härligt och gör mig mer stresstålig under resten av dagen, jag har liksom lagt en bra grund. Att även sträcka ut kroppen och få den att arbeta igång är helt ovärderligt, särskilt de dagar jag blir som mest sittande.

länkkärlek
I FB-gruppen för #bravalnyavanor har diskussionerna om morgonmeditation gått heta och två av de tips jag vill sprida vidare är dessa:
Tanja berättar om 10 minuter JAG tid mindfulness morgonmeditation:
”Vi startar dagen så klart med JAG-tid. Din tid. Mig tid. Mindfulness och kärlek till dig själv. Du kan ligga kvar i sängen eller sitta upp med rak rygg.”

Mot Bättre Hälsa slår huvudet på spiken i sitt inlägg Mindfulness i duschen:
”Tänk inte på något annat än det du gör just då. Det blir en helt annan upplevelse och man kan tom njuta av något som man i vanliga fall knappt reflekterar över att man gör!”

Jag tycker att vi tar och läser meningarna igen och tar med oss det viktigaste jag kan lämna er med:
Gör meditationen för din skull, och gör den till din egen.
Tycker du att det är obehagligt att sitta med knäna i kors, gör då inte det. Vill du ha musik på – kör! Det viktiga är att du förstår att det kommer kännas lite ovant och underligt i början men när du ger dig hän är det storslaget.

Ingår morgonmeditation i din morgonrutin?
Är du van utövare eller novis?
Vilka är dina bästa tips för en avslappnad morgonmeditation?

Share Button

Comments

comments

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.