Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Av | 7 februari, 2013 | Livsåskådning, Personligt Ledarskap, Träning | 2 kommentarer

SMART mål – sammanfattning

Jag klarade det!
SMART mål 100% färdigställt.
100% av alla pass gjorda, en del med bättre kvailté än andra ska erkännas.

SMART mål, schema, målsättning, hållbara förändringar

Definition SMART mål – Rehabfokus:
Specifikt – Fokusera på rehabiliteringen av mitt knä genom att träna ett pass om dagen mellan den 6:e januari och 6:e februari för att kunna uppnå mitt stora mål – att springa en välmående mil under 2013
Mätbart – 1pass om dagen=32 pass under den här tiden. Detta inkluderar löpning, övningar, stretch och core.
Applicerbart(stort ord det där, men tolkar det som: Hur kan jag applicera/tillämpa målet när det är uppnått) – ett välmående knä gör det möjligt för mig att löpträna
Roligt – Ja alltså, rehabövningar är inte roligt, ens lite faktiskt. Men själva löpdelen är det. Att kunna springa längre sträckor är också det. Detta gör det värt att kliva upp 0430 och ge mig ut och springa i mörkret, med nyfallen snö som gör det svinhalt att sätta ner foten.
Tidsbestämt – Mellan den 6:e januari och 6:e februari

Under dessa 32 dagar har jag tränat 2066 minuter totalt, varav 1098 har varit rehabminuter, eller SMART mål-minuter.

Jag skrev i mitt första inlägg om mitt SMARTa mål:
”Jag ska arbeta med min rehab varje dag i en månads tid(32 dagar blir det mellan den 6:e kan och 6:e feb)
Men kroppen behöver vila så onsdagar och söndagar blir löp- och övningsfria.
Jag har också planerat att öka längden på löpningen(läs joggning eller vad du nu vill kalla det) med 0,5km och det är mitt mål, men jag kommer att vara väldigt lyhörd på kroppens signaler.”

Just det att lyssna på kroppens signaler har jag hållit så hårt på och det har lönat sig!
Ett konkret exempel är att ”vilodagarna” onsdagar och lördagar har haft planerade Core+Stretch-pass och de gånger kroppen har varit helt slut, eller jag har känt förkylningen komma krypandes har jag gjort en kort, effektiv planka eller cirkel med planka och sidoplankor.

Jag har under denna process skrivit om hur jag har upptäckt och övervunnit mentala hinder, hur jag har vunnit mot mig själv och insett att jag faktiskt har karaktär och ork i kroppen att planera mitt schema så att jag kan genomföra träning om jag verkligen vill…även om det innebär att gå upp 0430 för att ge mig ut och springa.
SMART mål, hållbara förändringar, målsättning

Planen var att jag skulle vila ut mig idag(särskilt efter min träningsfyllda dag med Magdalena Bibik=5h tung träning) men idag ska jag ju vara vikarie, så vilodagen blir imorgon. För redan på lördag smäller det igen – Hälsokonvent 2013!

Gör du det du vill just nu?

Share Button

Comments

comments

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.