Pages Menu
TwitterRssFacebook
Categories Menu

Av | 23 mars, 2013 | Träning | 2 kommentarer

Tips för att ta sig upp på morgonen för morgonträning

Jag hamnade i ett samtal om morgonträning här om dagen, och hur en ska få till det.
Det är ju så förbenat tungt att komma upp på morgonen!!

Ta dig vidare klev in och sa en mycket viktig sak: ”min spontana fråga är varför du vill träna på morgonen när du är så morgontrött? Ibland är det bättre att ändra taktik än att kämpa på i motvind. Kanske försöka få in träningen under en annan tidpunkt på dagen som funkar bättre med din personlighet?”

Jag håller helt med om detta MEN, som jag också flikade in då, ibland vet man inte.
Låt mig utveckla: mycket stress, mycket skräpmat, lite träning = en kropp i balans. Den kroppen vet inte vad den vill.
När jag var tweenie vaknade jag vid 5 varje dag utan problem, men i tonåren blev det senare och när jag började jobba och försaka hälsa blev det ännu sämre. Jag sov dåligt och länge och var alltid trött.

För att komma igång med morgonträning hade jag ett långt snack med mig själv

  1. Varför vill jag träna på morgonen – för att bli piggare under dagen, för att ha kvällen fri
  2. Orkar jag det egentligen – JA! kanske inte till en början men jag har varit morgonmänniska
  3. Vilka fördelar/nackdelar ser jag med att komma upp – För: Pigg, glad, få ut mer av dagen Emot: inget
  4. Hur ska jag motivera mig själv att kliva upp även fast ögonen väger 1 ton och kroppen skriker SÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGEN – Jag förbereder ett mantra som jag säger till mig själv och kopplar det till väldigt starka och påtagliga känslor.
    Mantrat blev: Jag blir inte piggare av att snooza, tvärtom blir jag tröttare och sömnen kommer vara rubbad för flera dagar. Jag är trött nu men kommer vara pigg(okej inte pigg men definitivt inte lika trött) innan jag lämnat sovrummet.
    Känslorna var: Piggheten som skulle komma bara när jag rest på mig, piggheten efter träningen, förtvivlan över en rubbad sömn, och tröttheten som skulle bli om jag snoozade.

Det var svårt i början men jag kom snabbt in i det och efter ett tag flöt det på…
Tills vintern kom och det där rackarns mörkret gjorde det helt omöjligt att vakna.
Lösning: Wake upp light – en väckarkocka med lampa som ökar gradvis för att simulera naturligt ljus.
morgonträning, inställning, målsättning, tips, att komma upp på morgonen

Summering: om du vill träna på morgonen ta ett snack med dig själv om varför och hur du ska få till det.
Funkar det inte kanske du inte är tillräckligt motiverad eller bara inte en morgonmänniska.
Har ni läsare någon erfarenhet av att kämpa med morgonträning? hur lyckades ni få till det?

Share Button

Comments

comments

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.