Hälsa handlar inte bara om att träna och vara i form, utan är ett helhetstänk som också involverar vila och goda relationer. Du ska nu få fem tips för en mer hälsosam vardag.

#Vardagsmotion

För att leva hälsosamt behöver vi röra på oss dagligen – vilket du naturligtvis har hört. För många av oss är det inte kunskapen som är problemet, utan tiden och orken. För många är det nog att arbeta fulltid och sedan leva. Allt tar tid. Ett enkelt tips för att leva mer hälsosamt är att röra sig mycket under dagen – vardagsmotion. Istället för att satsa på ett dyrt gymkort som bara kommer ligga i plånboken, kan du satsa på att ta trapporna, springa ärenden på jobbet och gärna hoppa av en hållplats bort för att röra dig lite mer. Vardagsmotion kostar inget, men ger mycket.

#Långkok

Det tar tid att laga mat. Att ställa sig vid spisen och laga en auberginelåda klockan 17.30 efter jobbet en onsdagskväll, kan kännas övermäktigt – särskilt när det finns färdiga köttbullar i frysen. Ett smart sätt att både ha råd och orka laga bättre måltider är genom långkok. Ta fram största grytan och laga tacos av två kilo köttfärs och frys in. Laga inte fyra portioner lasagne som räcker för en familjemåltid, utan gör två omgångar när du ändå håller på. Bygg upp ett lager hemmagjorda rätter att ha i frysen – och du kan äta hälsosam mat lika enkelt som om det var köpta köttbullar.

#Lopp

Ett sätt att skapa motivation för att röra sig är genom att anmäla sig till ett lopp. Om du drömmer om att åka Vasaloppet är det perfekt att anmäla sig – efter att du betalat startavgiften kommer du ha motivation att genomföra loppet. Om du vill delta i ett enklare eller billigare lopp satsar du på Blodomloppet eller Göteborgsvarvet. Berätta också för folk att du ska genomföra loppet, det blir också en sporre. Det är lättare att delta i ett lopp om du också får med dig en vän.

#Ta hjälp av andra

Det är lättare att leva hälsosamt om du tar hjälp av andra. Om du behöver röra på dig mer, kan du se om det finns någon kompis som skulle vilja promenera med dig en eller två gånger i veckan. Detsamma gäller om du alltid drömt om att testa en särskild idrott – känner du någon som redan rider eller spelar tennis? Haka på!

#Gå ner i vikt

Om du behöver gå ner i vikt kan du börja med power walking. Att powerwalka innebär att du går snabbt och intensivt, vilket medför att pulsen ökar, förbränningen höjs och du får mer muskler. Till råga på allt är det gratis. Du behöver bara ett par bra skor för årstiden och reflexer för mörka kvällar.