För dig som av olika anledningar inte kan eller vill gå till regelrätta gym kan det kanske kännas lite svårt att veta hur du ska hålla dig i form hemma. Det är dels en motivationsfråga då hemmet ofta har mycket annat som distraherar, men också en fråga om kunskap och information.

[IMAGE=eUP7s7eXqk6r.jpg]

Att träna hemma har många fördelar, inte minst då du sparar på tiden det tar att ta dig fram och tillbaka, och att du är helt fri att träna precis när du vill. Du kan mycket enkelt beställa hem ett färdigt gympaket från gorilla sports med allt du behöver för att få en fin och stark kropp, ett bättre humör och ett robust immunförsvar. Här kan du läsa om hur du kan lägga upp din träning och vad du kan göra för att hålla motivationen på topp.

[IMAGE=e5mQDMfyTgt5.jpg]

Utrustning

Styrketräning är en av de viktigaste träningsformerna då den ger din kropp muskler som skyddar leder och skelett samtidigt som den håller igång din ämnesförbränning till max. Genom att skaffa dig ett bänk-set med skivstång och olika vikter, några hantlar eller kettlebells liksom en chinsstång har du i princip samma träningsmöjligheter som du hade kunnat få på ett gym.

Lägg upp en bra plan som täcker fem dagar i veckan. Den kan se ut ungefär så här:

  • Måndag – ben
  • Tisdag – armar och axlar
  • Onsdag – bröst och rygg
  • Torsdag – vila
  • Fredag – ben
  • Lördag – hela överkroppen
  • Söndag – vila

Du kan hitta mycket bra instruktioner på internet och var alltid noga med att utföra alla övningar korrekt. Grundregel nummer ett är att hellre ha lättare vikter och en korrekt, stadig kroppshållning med kontrollerade rörelser än att träna med tunga och stå och vingla och slänga.

Allteftersom du blir starkare kan du öka på vikterna eller repetitionerna, eller repsen som de brukar kallas. Börja med att göra varje övning tio gånger, vila i en halv minut, och sedan upprepa två eller tre gånger till. Varannan vecka kan du antingen lägga på lite vikt eller göra fler reps. Du vet att du tränar med en bra vikt om det känns som att du inte riktigt orkar de sista två repsen.

Håll motivationen vid liv

Att hålla motivationen uppe är ofta svårare än själva träningen och är därför extremt viktig att jobba på. Se till att träna till din favoritmusik, följ kul träningsprogram på internet eller lyssna på en motiverande podd av träningsexperter. Har du ett aktivitesarmband kan du sätta upp olika mål för veckan eller till och med ha tävlingar mot kompisar som också tränar hemma, exempelvis om hur många steg ni tagit, hur länge ni håller igång eller hur många reps ni kan utföra med en viss vikt. Se också till att variera på övningarna och experimentera med olika variationer som balansövningar, extremt långsamma reps eller intervallträning.