De flesta av oss vill leva ett hälsosamt liv med goda vanor som ger oss ett liv med både god kondition och mycket ork. Men hur vi än försöker så fortsätter vi att stressa och kilona smyger sig på. Vägen till en hälsosam livsstil kommer genom hälsosamma vanor.

[IMAGE=eGzwf3dKnMGe.jpg]

Hälsa

[IMAGE=cr8MObc6g88q.jpg]

Ordet hälsa innehåller så mycket: både hur vi mår fysiskt och psykiskt, men också själsligt, sömnvanor, relationer och hur vi trivs på vårt jobb eller med våra studier. Hälsa är ett samlingsord som har med mycket av vårt liv att göra. Därför är det inte konstigt att vi också vill ha en god hälsa, då det är en väg till ett bättre liv. Vi påverkas också mycket av trötthet, stress och sjukdomar, vare sig det är något allvarligt eller bara en förkylning. Ett smart sätt att minska stress och samtidigt ta hand om vår och våra käras hälsa, är genom att både hämta ut recept och köpa hudvård, plåster och värktabletter på ett apotek på nätet som Apotek Hjärtat – då kan du beställa hemifrån i lugn och ro, och sedan få mer tid över.

[IMAGE=dKOEHldwMxfx.jpg]

Vanor

Våra vanor definierar våra liv mer än vad vi tror – våra vanor är vad vi gör, våra åsikter är vad vi skulle vilja att vi gjorde eller vem vi skulle vilja vara. Det är många av oss som gärna ger hälsoråd och faktiskt har koll på hur man ska äta hälsosamt, men som ändå inte lyckas leva hälsosamt. Siffran på vågen förändras åt fel håll. Hur mycket vi än önskat eller försökt att orka springa en mil, sova bättre, vara piggare eller minska i vikt, så spelar det ingen roll – vi upplever att vi misslyckas gång på gång. I mångt och mycket beror det på våra vanor. För att skapa en vana tar det 66 dagar – vare sig det gäller en bra eller dålig vana. Vår livsstil är egentligen den sammanlagda summan av våra vanor. Ju fler hälsosamma vanor, desto mer hälsosam livsstil – och tvärt om.

Nya vanor

De personer som lyckas komma i form har ofta arbetat långsiktigt och ändrat på sina vanor, men inte alla på samma gång. Det första du behöver göra är att skriva ner dina vanor. Tänk igenom hur du vanligtvis lever ditt liv, från morgon till kväll; hemma, på jobbet och med vänner. Vad äter du? Hur mycket sover du? Hur mycket motionerar du? Besluta dig sedan för en eller två vanor att arbeta med. Ju enklare du börjar, desto större chans har du att lyckas. Det är också bättre att skippa förbuden, men dra ner på det onyttiga.

För att förändra dina vanor tar det alltså 66 dagar, och du måste då genomföra den nya vanan varje dag – även på helgerna. Om du ska börja promenera varje dag, så måste du göra det varje dag i 66 dagar, för att det verkligen ska bli en naturlig vana. Det är ofta klokare att göra vanan “lätt”, som att promenera trettio minuter varje dag än sextio minuter – och inte orka eller hinna ge dig ut. Bygg sedan på med nya goda vanor.