Det talas ofta om bantning och viktnedgång och det marknadsförs hela tiden nya dunderdieter och träningsmetoder som utlovar mirakel. Mycket av viktnedgången är fokuserad på det yttre utseendet, men det talas också en hel del om hur övervikt kan orsaka allvarliga sjukdomar som diabetes, cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

[IMAGE=dCkFVXbS1Upx.jpg]

Att hålla en hälsosam vikt är dock inte enbart relaterat till livshotande tillstånd utan det finns även en rad andra anledningar att hålla midjemåttet. Extra kilon belastar exempelvis leder som knän och höfter mycket och vill du lära dig om artros kommer du snart att upptäcka hur denna vanliga sjukdom både kan förebyggas och behandlas genom att du går ner. Den och många andra tillstånd kan avhjälpas genom att vikten hålls normal, vilket kommer att göra susen för din fysiska och mentala hälsa.

[IMAGE=fPypsSbGlcoQ.jpg]

En ond cirkel

När en människa är överviktig kan det begränsa rörelseförmågan på ett fundamentalt sätt och med det sänks konditionen och blodcirkulationen. Det här påverkar alla inre organ, som hjärnan, hjärtat, magen och tarmarna liksom leverns och njurarnas förmåga att rena kroppen från toxiner och slaggprodukter. Om du inte har en bra blodcirkulation kan det sänka ditt immunförsvar och göra dig mer mottaglig för förkylningar och infektioner, men också leda till saker som håravfall, försämrad tandhälsa och olika hudproblem.

Vikten påverkar också människan mentalt, och studier har visat att övervikt är kopplad till mental ohälsa bland både unga och äldre. Det här är ett komplicerat samband, då det dels har med självbilden att göra men dels också hur andra behandlar överviktiga. Förutom det rent ytliga i det hela, det vill säga den estetiska aspekten, upplever många en viss grad av självförakt när de inte klarar av sin vikt, vilket lätt leder till en ond cirkel av överätande. Stress och oro kan i sin tur leda till sömnsvårigheter, och hela kroppen påverkas på ett negativt sätt.

Ta det i din egen takt

Om du vet med dig att du behöver gå ner i vikt men känner att du inte kommer att lyckas då du redan prövat allt mellan himmel och jord, är det kanske dags att tänka om litegrann. Att hålla kroppen i trim är inte en fråga om tidspress, utan något du ska leva med i hela ditt liv. Hellre att du går ner ett halvt kilo i månaden än ett halvt kilo i veckan, om du tycker att det känns svårt att ändra drastiskt på dina kost- och träningsvanor. Några bra tips för varaktig viktnedgång är att satsa på mat som är rik på grönsaker och fibrer, att försöka röra på dig lite extra varje dag, utan att köra stenhårda pass, och att logga vad du äter för att kunna hålla bra koll.