Idag är det många som har sömnproblem, vilket påverkar deras vardag mycket. Om du har sömnproblem finns det några knep du kan ta till, för att försöka förbättra din sömn.

Sömn

Det är viktigt att få en god natts sömn, då kroppen kan återhämta sig inför nästa dag. Forskning visar också att hjärnan renar sig under sömnen, vilket gör att sömnen är extra viktig för att undvika vissa sjukdomar. Förr i tiden, då vi människor levde i samklang med dygnets timmar, var det lättare för folk att både somna tidigt och kunna kliva upp inför en ny arbetsdag. Idag har vi ständigt ljus omkring oss och det finns alltid något som pockar på vår uppmärksamhet, särskilt mobiler och datorer. Det är också många som får sömnproblem av stress, tankar på nästa dags arbete, ekonomi eller jobbiga möten. Det är många universitet, som Karolinska Institutet, som forskar om sömn.

Förbättra sömnen

Att förbättra sin sömn är ingenting man gör på en kafferast. Det kan ta tid, men det är viktigast att du tar tag i dina sömnproblem.

  • Det är viktigt att vara utomhus varje dag, gärna på morgonen eller förmiddagen. När vi kommer ut vaknar vi till och det skapas en kemisk process i kroppen som hjälper dig att kunna somna till natten. Även en kortare promenad på morgon eller förmiddag kan göra mycket för nattsömnen. Försök att komma ut 5 minuter på din kafferast om möjligt, om du inte har möjlighet att promenera till jobbet.
  • Det är svårt att somna om kroppen är full av energi eller rastlös. För att må bra behöver vi röra på oss. Att röra på sig är också något som påverkar vår sömn. Du bör dock inte motionera precis innan du ska somna, utan låt det gå ett par timmar.
  • När vi äter sätter vi igång ämnesomsättningen och triggar igång vår kropp. Genom att äta sent på kvällen, säger du till din kropp att du ska göra någonting och kroppen bli alert. Om du har svårt att somna kan det vara klokt att inte äta för sent. Ät middag klockan 18, men försök att bara äta lite till kvällsmat. Undvik särskilt snabba kolhydrater.
  • Att ligga med mobilen eller iPaden i sängen är ett bra sätt för att fortsätta hålla sig vaken. Inte bara för att du alltid kommer att hitta något nytt att titta på, utan också för att skärmljuset påverkar hjärnan. Det är mycket bättre att läsa innan du somnar. Förutom att du troligtvis kommer att lära dig något nytt gärna, så kommer du också sova bättre.